10 Kegunaan Coke (Pelik tp Benar)

Coke diperkenalkan oleh syarikat Coca Cola pada tahun 1886. Coke ni menjadi favorite lebih dari 200 negara. Senarai di bawah ni boleh bg pembaca semua idea guna Coke selain dari minum :)


10. HILANGKAT KARAT (MINOR)
2802627169 8B09A7117F
Jika anda ada objek2 kecil yang karat boleh guna Coke sbgai jln penyelesaian. Nak beli produk kat hardware mahal sikit.
Cara : Rendam objek/barang yang karat tu semalaman dgn air C0ke dan esoknya, g0sok/berus objek tu. (agak2nya kalau rendam COke dlm mulut kita semalaman apa jadi?)


9. BERSIHKAN TINGKAP
Img 0289 Edited
Asid sitrik dalam Coke ni membuatkannya satu elemen yang bagus utk bersihkan tingkap. Tapi leceh sikit la.. cz kandungan gula dalam Coke ni buat melekit je tingkap kat rumah. Silap2 penuh semut.


8. MAKAN
Hpim2274
Coke boleh dimasukkan sebagai bahan masakan. Boleh campurkan Coke half-half dengan BBQ Sos untuk dapat marinade (perap) yang sedap.


7. HILANGKAN BAU SKUNK
Skunk-In-Grass-800X600-1
Ini kita susah sikit la nak kena. Kecuali kerja kat zoo. In-case la pembaca terkena semburan Skunk ni di badan..
Cara : Mandi dengan Coke, biarkan beberapa minit kemudian bilas dan mandi macam biasa.


6. TAHAN SAKIT
060119 Jellyfish
Bahan Chemicals dalam Coke ni sangat berkesan untuk meneutralkan kesakitan jika disegat Obor-obor. Disebabkan Coke ni memang banyak jual/dibawa ke tepi pantai, petua ni mmg berguna untuk anda.
Cara : Tuangkan Coke di tempat yang terkena sengat. (Kalau tak ada juga Coke, minta orang lain kencingkan anda)


5. HILANGKAN KERAK/HANGUS DI PERIUK
Img 4461
Periuk kadang-kadang hangus bila dipanaskan makanan tu selalu atau over-cooking. Lagi-lagi kalau buat rendang ayam ke kan. Untuk mengelakkan anda punya tangan bermuscle, boleh guna Coke sebagai alternatif.
Cara : Tuang Coke dalam Periuk (sampai tertutup semua bahagian hangus) biarkan mendidih diatas api dengan api yang kecil. Biarkan lebih kurang 1 jam lepas itu basuh macam biasa.


4. BASUH BAJU
Dirty Clothes
Kesan gris pada pakaian agak susah nak bersihkan. Cara murah dan berkesan ialah dengan menggantikan pencuci yang mahal tu dengan Coke. Ianya juga berkesan untuk hilangkan kesan darah dan mewangikan pakaian.
Cara : Campur Coke dengan pencuci pakaian biasa ke dalam mesin basuh.


3. BUNUH SERANGGA
4.24.09 Slugs 2
Jika anda ada taman di depan rumah dan sering dirosakkan serangga atau siput babi, boleh cuba cara ini. Lagupun, tak salah mencuba kerana Coke murah dibandingkan dengan racun perosak. Tak risau jika ada anak kecil bermain di halaman rumah.
Cara : Tuang Coke dalam bekas macam piring atau something yang cetek. Letakkan bekas tersebut dikawasan yang bermasalah/tumpuan perosak. Serangga/Siput perosak akan minum dan tidak akan datang lagi! Boleh jugak siram di daun-daun.


2.SEMBUHKAN DIRI ANDA

Coke boleh juga digunakan sebagai alternatif untuk beberapa penyakit. Contohnya untuk sakit perut, loya, cirit-birit atau sakit tekak. Tapi jangan over minum. Nanti kencing manis plak.




1. BUAT LETUPAN!


http://www.youtube.com/watch?v=hKoB0MHVBvM&feature=player_embedded&noredirect=1


Ini rasanya ramai yang dah tau. dan memang terbukti campuran Coke dan Mentos boleh meletup jika dua elemen ini bergabung. Fun rite??


Selamat Mencuba (Macam bg resipi plak)

Catat Ulasan