Nenek Ini Sambut Hari Lahirnya Yang ke 126 Tahun

Nenek di Kuba Nenek Sambut Hari Lahirnya yang ke 126 Tahun
Seorang nenek di Cuba sedang merayakan hari ulang tahunnya yang ke-126. Walaupun umurnya adalah lebih tua daripada wanita tertua di dunia tidak lagi diiktiraf secara internasional.
Juana Bautista de la Candelaria Rodriguez memiliki surat kelahiran sebagai bukti menunjukkan dia dilahirkan pada 2 Februari 1885. Pada surat kelahiran itu juga tercatat bahawa Juana lahir di Ceiba Hueca tempat dirinya masih tinggal hingga kini menurut Associated Press, Jumat (4/2/2011)
Pada perayaan hari lahirnya yang ke-125 pada tahun lalu, Juana mendapat perhatian khusus dari media-media setempat. Namun sehingga kini beliau masih lagi tidak diakui oleh Guinness World Records kerana bahagian peneliti Gerontology di Los Angeles, Amerika Serikat tidak dapat membuat pengesahan maklumat tepat mengenai dirinya.
Sekiranya Guinnes telah mencatat Juana sebagai wanita tertua nanti, umurnya nanti akan melebehi sedekad jika dibandingkan dengan pemegang rekod tertua iaitu Besse Copper. Copper yang berasal dari AS dikatakan sebagai lelaki tertua di dunia dengan umurnya berusia 114 tahun. 

Catat Ulasan