MULIA TINDAKAN LELAKI CINA YANG MENUMPANGKAN MANGSA BANJIR DIRUMAHNYA

Timo kasih boh tlog ore banjir…kito ore klate xkiro kaum..Kawe respect boh! Timo kasih boh.’ Begitulah bunyinya ayat yang dimuat naik oleh Yuzairy Yusoff.


Selain itu, `thanks for excepting…your kindness touching me so much. may Allah bless u n ur family’. Ini pula daripada pemilik akaun FB, Florie Fred Sindu.




Itu adalah sebahagian daripada petikan ulasan daripada beberapa pemilik akaun FB apabila melihat foto Chun Kiet Ong, 32, yang memaparkan mangsa banjir berada di kediamannya di Kota Bharu.


Chun yang dihubungi, malam tadi, berkata: “Kita orang Malaysia, tidak kira apa bangsa, kita tolong semua.”


Beliau yang juga peniaga menumpangkan sepuluh mangsa banjir di rumah kedai miliknya di Jalan Che Su, Kota Bharu, berikutan banjir teruk.


Katanya, kesemua yang berada dalam foto terbabit adalah daripada keluarga yang juga mendiami kawasan berhampiran kedai rumahnya.


“Saya memberi pelindungan di tingkat satu rumah kedai saya. Rumah kedai saya empat tingkat. Dua keluarga itu termasuk kanak-kanak berusia tujuh tahun dan seorang lelaki berusia lingkungan 60-an.


“Ketika air mula naik, kesemua mereka yang ketika itu mahu mencari tempat perlindungan lalu di kawasan rumah saya. Mereka meminta kebenaran menumpang di rumah saya untuk tiga hari.


“Selain menumpangkan mereka, saya juga memberikan mereka makan dan minum sepanjang menetap di rumah bermula Khamis hingga Sabtu lalu,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.


Tetapi, katanya, selepas tiga hari, mereka menyuarakan untuk ke pusat pemindahan sementara bersama mangsa banjir lain yang tidak jauh daripada rumah kedainya.


“Saya ada halang mereka. Tapi, saya juga perlu menghormati keputusan mereka yang turut memaklumkan tidak mahu susahkan saya sekeluarga. Tapi, apalah sangat, hanya bantuan ringan dapat saya beri. Sebagai rakyat Malaysia, saya tolong tanpa kira bangsa,” katanya.


Khamis lalu, bapa kepada seorang anak itu memuat naik gambar di Facebook miliknya dengan keterangan, “Ni lah mangsa banjir yang saya menempatkan di rumah saya. Harap mereka duduk dengan selesa…”.


Ia mendapat reaksi positif daripada pengguna FB yang rata-ratanya menganggap tindakan sebagai langkah terbaik membantu mangsa banjir.

Catat Ulasan