Cemburu dengan Isteri, Penjual Buah Bunuh 9 Orang

BEIJING, KOMPAS.com — Seorang penjual buah di bagian utara China membantai isterinya dan lapan orang lain. Sebabnya cemburu. Lelaki itu takut sang isteri berselingkuh, lapor pejabat berita Xinhua, Rabu (28/9/2011), yang mengutip keterangan polis.

Lelaki tu, Qin Changcheng yang berumur 32 tahun, telah ditangkap dan mengaku telah membunuh isteri, bos isterinya, mak cik dan pak ciknya, serta lima tetangga, lapor Xinhua, yang mengutip pernyataan polis di Provinsi Hebei.



Oriental Morning Post, harian di Shanghai, mengatakan, Qin melakukan pembunuhan itu pada Isnin Ia memulainya di tempat cuci kereta di kota Botou, tempat isterinya bekerja. Dari situ, ia kemudian pergi ke sebuah asrama di kota berpenduduk sekitar 560.000 orang itu, sekitar 200 kilometer di utara Beijing. Di sana ia membunuh yang lainnya. Tidak jelas bagaimana cara dia melakukan pembunuhan tersebut.

Perisitwa itu merupakan jumlah kematian tertinggi dalam sebuah kes pembunuhan tunggal yang dilaporkan di China sejak April ketika seorang lelaki 33 tahun di Provinsi Liaoning, China , membunuh 10 orang, termasuk ayah, isteri, dan anaknya, setelah permohonan pinjamannya ditolak.
Sumber : AFP

Catat Ulasan