Tempat Yang Aman Jika Berlakunya Kiamat

Para pengikut aliran sesat di negara-negara Barat percaya kiamat bakal muncul pada 21 Desember 2012. Ini merupakan akhir penanggalan suku Indian Maya.Oleh kerana itu, mereka mulai mencari tempat yang diyakini tidak ikut hancur ketika Hari Akhir itu datang. Menurut lembaga pemantau aliran sesat milik Pemerintah Perancis, Miviludes, mereka yang percaya kiamat muncul tahun depan mempercayai Bugarach sebagai tempat yang paling selamat. 




Bugarach adalah sebuah dusun seluas 26 kilometer persegi dekat Pergunungan Cobieres di wilayah selatan Perancis. Jumlah penduduknya hanya 200 orang. Kampung ini berada di ketinggian 340 meter hingga 1.231 meter di atas permukaan air laut. Selama beberapa bulan terakhir, desa ini sering kebanjiran pendatang baru yang ingin selamat dari huru-hara kiamat.

Presiden Miviludes, Georges Fenech, meminta masyarakat jangan terlalu takut atas ajaran Hari Akhir yang bakal tiba pada 21 Desember 2012. “Namun, jika Anda melihat apa yang terjadi di Waco, Amerika Syarikat, kami tahu pemikiran seperti ini sudah biasa mempengaruhi orang-orang labil,” katanya. Pemerintah Perancis juga bimbang jika terjadinya bunuh diri besar2an ketika hari yang dipercayai itu tiba.

Waco menjadikan isu seperti ini sebagai berita utama di pelbagai media pada 1993 saat puluhan pengikut David Koresh membakar diri bersama beramai2 kerana menolak untuk keluar dari pangkalan mereka. Sebanyak 80 orang tewas dalam insiden itu. Koresh mengaku sebagai nabi akhir zaman yang boleh menjamin pengikutnya masuk syurga.

Fenech menyatakan terdapat enam permukiman pengikut ajaran sesat Ramtah yang dipimpin oleh perempuan Amerika bernama J.Z. Knight. Kelompok-kelompok salah arah lainnya juga menggelar misa berbayar di hotel-hotel setempat. “Ini merupakan sebuah bisnes yg besar,” ujarnya.

Wali Kota Bugarach Jean-Pierre Delord mengaku telah meminta perhatian serius dari pemerintah pusat kerana ini bukan masalah remeh. “Banyak yang datang dan berdoa di atas gunung. Saya bahkan pernah menyaksikan seorang lelaki melakukan sebuah ritual dalam keadaan bogel,” ujarnya. 


Catat Ulasan