Wow! kanak-kanak 10 tahun dengan 'eight pack' jadi guru fitness


INILAH.COM, Georgia – Menginspirasi sepertiga anak Amerika yang obesiti untuk hidup sihat memang hal baik. Namun, benarkah CJ Senter ini tak berlebihan?

Beberapa pakar medik mulai meragukan peranan CJ dalam mempromosikan kesihatan bagi anak-anak. Ia saat ini dikenal sebagai ‘Workout Kid’ dan memiliki perut luar biasa hebat sehingga menunjukkan otot-otot eight-pack miliknya.

Namun, harus diakui kerja CJ luar biasa. Ia sudah menjual dan mendermakan hampir 4.500 keping DVD mengenai olahraga. Sambutan anak-anak lain juga luar biasa, meski banyak yang khutir CJ terlalu awal mengenalkan image tubuh ideal.

Dalam sebuah acara, anak berusia sembilan tahun yang diwawancarai mengaku ingin memiliki otot kencang seperti CJ. Ada pula kanak-kanaj 11 tahun yang mengaku turun 5 kg dalam tiga minggu terakhir setelah mengikuti DVD Workout Kid setiap hari.

“Anda boleh keluar dan bersenang-senang. Tapi beberapa anak, baru 10 minit sudah masuk ke dalam lagi kerana malu. Harusnya jika terus berolahraga, tubuh akan berpeluh dan berat badan turun,” ujar CJ yang diwawancara dalam acara itu.

Dr Robert Gotlin dari Orthopedic and Sports Program di Rumah Beth Israel Medical Center di New York menyatakan, olahraga sejam sehari sudah cukup. Ia melihat ciri-ciri berlebihan dalam diri CJ yang melakukan tiga hal pada waktu bersamaan.

“Ada gejala cedara otot, tulang dan jaringan yang berpotensi tinggi akan terjadi. Banyak anak yang mengalaminya kerana mereka melakukannya secara berlebihan,” ujar Gotlin yang khuatir anak-anak akan mengalami cedera fatal.

Sementara orangtua CJ membela putra mereka, menyatakan anak itu tak melakukannya secara berlebihan dan mereka tak memaksanya. “Satu-satunya yang saya paksakan pada CJ adalah pergi ke sekolah, mendapat markaha tertinggi, menghormati sesama,” ujar sang ayah, Carlos.

Catat Ulasan