[KISAH MENARIK] Apa yang boleh dibuat dengan RM50billion Robert Kuok




RM50 billionn??? Wowww… banyaknya…..!!
Manusia terkaya di Malaysia, siapa lagi kalau bukan Robert Kuok (sugar king) yang membuatkn anda terkebil-kebil biji mata apabila melihat angka kosong pada label harga jika ia adalah barang belian!!!
Ya, top list billionaire ini Berjaya mengekalkan kedudukan teratas dalam ranking orang paling kaya di Malaysia selepas menang tahun lepas dan diannggarkan mempunyai asset lebih dari 50 billion..
Ternyata angka ini jika dimuatkan untuk menulis cek, melebihi kotak yang disediakan dengan angka 5 di ikuti 10 angka kosong dan jika dimuatkn sekali sen,menjadikan 12 angka kesemuanya.
That’s how rich kuok is!!
Mungkin bagi orang yang sudah berumur misalnya datuk nenek kita,masih tidak mampu membayangkan berapa banyaknya 50billion itu. Jadi di sini, saya ingin berkongsi apa yang boleh dibuat dan di imagine dengan billions itu.
Kekayaaan beliau ialah 200 kali lebih banyak daripada belanjawan negeri perlis yang di umumkan baru-baru ini,iaitu RM262 million ,dan  lebih 100 kali belanjawan negeri Kelantan yang bernilai RM464 billion.  Bukan itu sahaja, kekayaan beliau juga melebihi 30 kali lebih besar daripada belanjawan negeri terkaya di Malaysia,Selangor iaitu RM 1.43 billion.
That’s how rich kuok is

Dengan 50billion kekayaan milik kuok itu jika ditaksirkan melebihi budget untuk membina 4 buah putrajaya atau 5 buah lapangan terbang se-gah KLIA.
Jika kuok juga memberi ang pow RM5 kepada setiap seorang penghuni di bumi ini..dia ternyata masih mempunyai baki hampir RM15 billion dan berkedudukan di tempat kedua selepas T.Ananda Krishnan,yang mempunyai asset bernilai RM45.8 billion (Malaysian Business)
Paling ketara,jika duit kertas RM10 Kuok itu di ikat pada tali , ia mampu menyambung jauh dari Johor Bharu,kampong halamannya sehingga ke Hongkong,tempat kediamannya sekarang.
That’s how rich he is
Kuok juga di senaraikan dalam majalah terkenal Forbes sebagai orang terkaya di asia tenggara,menduduki tempat ke lapan dalam senarai asia terkaya dan merangkul tempat ke 34 dalam dunia!. Dengan diungguli oleh Carlos Slim Helu no.1 dengan kekayaan lebih US$53.5billion atau RM165.8billion di ikuti American Bill Gates,the Microsoft president dengan harta bernilai US$53 billion(RM164billion)
Even then,dengan menduduki tempat itu bermakna Kuok telah mengatasi kekayaan George Soros,the American currency trader yang famous 14tahun dahulu dan mengetepikan Russian magnate Roman Abramovich. Soros disenaraikan terkebawah satu ranking dari Kuok dan jauh meninggalkan free spending owner of glamour English premier league club Chelsea yang memegang tempat ke 50 orang terkaya di dunia dengan nilaian asset berjumlah US$11 billion(RM 34.1 billion)
That’s how rich he is
Kuok yang mengembangkan empire perniagaan bermula dari saudagar gula,kemudian mencuba nasib dalam bidang perhotelan seterusnya menceburi bidang  minyak dan gas telah mendominasi ranking top billionaire Negara di ikuti Public Bank’s Tan Sri The Hong Piow,Genting Group’s Tan Sri Lim Kok Thay and Bumiputera unggul Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary of the AlBukhary Foundation.
Sesetengah pendapat juga mengatakan ranking kekayaan di dominasi juga keluarga di raja,ahli politik dan businessman lain. But whatever it is, we have to hand it to him for his self-made achievements. Namun begitu, Kuok memilih untuk menetap di Hongkong sehingga sekarang.
Dalam majalah Euromoney pernah menerbitkan ‘once described his business empire as having been built on “political astuteness” an Aia-wide network of contacts and a willingness to take risks’
Now that’s a power of the statement,despite being low profile,kuok’s connections with politicians are quite well known and that’s nothing prerogative and nothing wrong with it.
Dalam interview dengan majalah Euromoney juga,Kuok ditanya tentang ‘sense of mission’ as a great entrepreneur,he bluntly replied that the most important thing was “to make money”
That’s how focused Kuok was.
Sekiranya anda rasa artikel ini menarik, sila klik “Share” di bahagian atas post atau Komen di ruangan di bawah ini…
Robert Kuok a.k.a The Real “SUGAR” DADDY..

Catat Ulasan