Ruang Yang Luar Biasa Kecilnya



Rumah Kecil. Toronto

10

Rumah yang terletak di Toronto, Canada ini merupakan rumah yang terkecil di Toronto. Hanya dengan keluasan 312 kaki persegi, merupakan rumah yang sangat popular disana dan sering mencetuskan kesesakan lalu lintas dihadapan rumah. Pada tahun 1912, kontraktor yang bernama Arthur Weeden membuat keputusan membina rumah yang sebenarnya jalan.

Videre

9

Terletak di Seattle, WA. Vedere ini merupakan bilik sewa yang sebesar 90 - 100 kaki persegi. Unit yang paling kecil adalah sebesar parkir kereta. Kadar sewa rumah ini adalah sebanyak $500-$700. 


Best Smallest Apartment

8

Micro-Studio ini merupakan satu-satunya apartment kecil yang dibina. Dengan keluasan 10 x 14 kaki, apartment ini dibekalkan dengan kemudahan dapur dan bilik mandi. Pemilik apartment membayar $150,000 untuk unit ini.

Narrowest House

7
Dengan tidak mempunyai sebarang kemahiran formal mengenai arkitektual, Heneita Minho mereka dan masih menetap di rumah sempit ini. Ia merupakan rumah 3 tingkat dengan 1 meter lebar dab 10 meter tinggi. Pemiliknya sendiri tidak dapat mendepakan tangannya kerana terlalu sempit!
Walaubagaimanapun, rumah ini lengkap dengan 2 runang tamu, dapur dan 3 bilik tidur lengkap dengan bilik mandi dan beranda.

Tumbling Tumbleweed


5

Rumah ini yang pemiliknya jay Shafer percaya rumah terkecil didunia dinamakan Tumbleweed. Dia risau dengan pencemaran yang akan berlaku sekiranya rumah besar hanya didiami oleh seorang penghuni dan akhirnya membuat keputusan menetap di rumah dengan hanya sekecil 96 kaki persegi. Rumahnya lengkap dengan tandas, dapur, peti sejuk, sinky dan pemanas air. Hurmm.... Berapa ruang agaknya yang kita perlukan? 
Domestic Transformer
4
Rumah kecil yang terletak di China ini merupakan rumah biasa yang didiami pemiliknya, Gary Chang.
Dia menukar apartment kecil (yang disewa untuk dia sekeluarga) yang boleh ditukar kepada 24 kegunaan yang berbeza dalam usaha beliau untuk menjimatkan ruang.
Rumah Telur ( The Egg )
Screen Shot 2011-04-09 At 8.44.39 Am
Di Beijing, rumah murah susah untuk diperolehi. Kebanyakkan terlampau mahal untuk didiami. Dai Haifei, 24 membina Telur yang sebesar 2meter daripada buluh yang memakan belanja sebanyak $960. Dia hanya tidur di rumah tersebut. Mandi di gym berhampiran dan makan di restoran berdekatan. 
Capsule Apartments V3.0
Screen Shot 2011-04-09 At 8.44.52 Am
Bilik ini lebih besar daripada almari! Terletak di China. Keluasan hanya 2 square meter. Sewa untuk bilik ini adalah sebanyak 230 yuan (RM 113) sebulan. Asal bangun tdo langgar dinding la jawabnyer.

Catat Ulasan