Wanita Cantik Ini Sanggup Lawan Beruang Demi Anjing




ALASKA - Demi menyelamatkan anjing peliharaannya agar tidak menjadi mangsa beruang, seorang perempuan Alaska yang berusia 22 tahun nekad memukul muka beruang hitam untuk mengusirnya.

Warga Juneau, Brooke Collins, mengatakan dia memukul beruang itu pada Minggu malam (28/8/2011) lalu untuk menyelamat nyawa anjingnya, Fudge. Lantaran anjingnya tertangkap oleh beruang yang cuba menggigit leher anjingnya.

“Saya panik. Saya berteriak ke arah haiwan itu. Anjing saya menyalak. Saya berlari ke arahnya … saya spontan memukul beruang itu tepat di mulutnya dan beruang tersebut melepaskannya,” tutur Collins.

Dilansir Antara, Collins, seorang penata rambut yang telah lama tinggal di Juneau, mengatakan ia terbiasa dengan beruang dan tahu cara melakukan pencegahan di dekat haiwan liar itu. Sebelum peristiwa itu, Collins memang sudah melihat beruang berkeliaran di sekitar rumahnya.

Beruang hitam seringkali berkeliaran di bahagian pusat ibu kota Alaska, Anchorage, yang berada di bawah lereng gunung curam dan dikelilingi oleh hutan hujan lebat. Belakangan ini pergaduhan antara manusia dengan beruang meningkat.

“Tahun ini, saya kira, jauh lebih buruk daripada tahun lalu. Saya menduga itu disebabkan oleh berkurangnya tanaman berry,” kata Neil Barton, ahli biologi yang bekerja di Juneau untuk Alaska Departmen of Fish dan Game.

Produksi buah berry di sekitar Juneau buruk pada musim panas ini, sehingga hilang lah sumber makanan utama bagi beruang. “Jika buah tersebut tak tersedia, beruang akan mencari sumber makanan lain,” katanya.

Catat Ulasan