[FAKTA] 10 PEMIMPIN PALING KEJAM

Di bawah ini adalah senarai pemimpin paling kejam didunia. Mereka ini terkenal dengan kekejaman yang membunuh tanpa berperikemanusiaan.


Berikut adalah 10 pemimpin paling kejam:-
1) JOSEF STALIN
KUASA KEKEJAMAN: General Secretary Of The Communist Party Of The Soviet Union’s Central Committee
TARIKH KEKEJAMAN: 1922 hinga 1953
REKOD KEKEJAMAN: cukup sekadar mengatakan, jumlah yang telah dibunuh beliau sepanjang pemerintahan nya dianggarkan antara 10 JUTA hingga 60 JUTA MANUSIA.

2) ADOLF HITLER
KUASA KEKEJAMAN: Canselor Jerman dan “FUHRER” Jerman
TARIKH KEKEJAMAN: 1934 hingga 1945
REKOD KEKEJAMAN: Sehingga akhir perang dunia kedua, polisi Hitler yang ingin meluaskan kekuasaannya dengan menjajah dan bersifat perkauman yang tinggi menyebabkan kemusnahan dan kematian lebih 10 JUTA manusia termasuk 6 JUTA yahudi di dalam pembunuhan beramai-ramai yang dipanggil ‘holocaust’.
3) IVAN IV OF RUSSIA (A.K.A IVAN THE TERRIBLE)
KUASA KEKEJAMAN: Grand Duke Of Muscovy dan pemerintah pertama Russia yang mendapat gelaran Tsar
TARIKH KEKEJAMAN: 1533 hingga 1547 (Grand duke Of Muscovy)
REKOD KEKEJAMAN: Pada 1570, Ivan percaya bahawa golongan elit di bandar Novgorod ingin melumpuhkan Poland dan pada januari 2, Ivan memerintahkan askarnya untuk menghalang mereka dengan cara membina satu tembok besar mengelilingi kawasan bandar tersebut. Setiap hari, akan dikumpulkan 500 hingga 1000 orang kemudian DISEKSA dan DIBUNUH dihadapan Ivan dan anaknya. Pada 1581, Ivan telah menumbuk menantunya sehingga berlakunya keguguran hanya kerana memakai pakaian yang tidak disukainya. Anak beliau, yang juga bernama Ivan, yang mengetahui hal itu, telah membantah tindakan ayahnya itu akhirnya Ivan telah menyerang anaknya itu dengan menggunakan tongkatnya menyebab kematian serta merta anak beliau.


4) VLAD III(A.K.A VLAD THE IMALER)
KUASA KEKEJAMAN: Pemerintah Romania
TARIKH KEKEJAMAN: Putera Wallachia sebanyak tiga kali antara 1448 hingga 1476
REKOD KEKEJAMAN: lebih dikenali dengan melakukan hukuman yang sangat kejam dan sebagai sumber inspirasi watak utama, novel popular Bram Stoker, Dracula. Beliau juga terkenal dengan pelbagai seksaan kejam yang telah dilakukan. Antaranya ialah paku ke kepala, memotong limpa, membutakan mata, membakar, memotong hidung dan telinga, mengerat anggota kemaluan (terutama wanita), menyiat kulit, meletakkan mangsa didalam sangka yang mempunyai haiwan ganas dan merebus hidup-hidup. Sesetengah mengatakan dalam tahun 1460, terdapat pembunuhan dan penyeksaan melibatkan  
                                             10,000 orang hanya dalam satu masa.


5) POL POT
KUASA KEKEJAMAN: Pemimpin Khmer Rouge dan Perdana Menteri Kemboja

TARIKH KEKEJAMAN: 1976 hingga 1979

REKOD KEKEJAMAN: Gabungan antara buruh paksa, penjagaan perubatan yang lemah dan pembunuhan yang dilakukan beliau telah menyebabkan kematian 2 juta orang kemboja (1/3 populasi rakyat kemboja) sepanjang pemerintahannya selama 3 tahun. Khmer Rouge telah melakukan banyak pembunuhan di tempat yang dinamakan ‘Killing Fields’. Mayat kemudian ditanam di dalam satu kubur besar. Untuk menjimatkan peluru, pembunuhan dilakukan dengan menggunakan pemegang kapak, tukul, tombak dan buluh yang ditajamkan.


6) LEOPOLDII
KUASA KEKEJAMAN: Raja Belgium
TARIKH KEKEJAMAN: 1865 hingga 1909
REKOD KEKEJAMAN: beliau telah menubuhkan Congo Free State, satu projek persendirian untuk mengutip hasil getah di tengah benua afrika. Projek ini menyebabkan ramai tenaga buruh dari Congo dipaksa dan juga menyebabkan kematian sehingga 3 juta orang hamba dari Congo. Tanah persendirian yang dimiliki oleh beliau adalah amat besar yang keluasannya 76 kali lebih besar dari Belgium yang menyebabkan beliau bebas untuk memerintah sesuka hati dengan tentera pribadinya, Force Publique.
 



7) IDI AMIN DADA
KUASA: Presiden Uganda dan Pegawai Tentera
TARIKH KEKEJAMAN: mengambil alih tampuk pemerintahan tentera pada 1971
REKOD KEKEJAMAN: wataknya digambarkan sebagai pencabul hak asasi manusia, memimpin dengan kuasa veto, penyeksa etnik, membunuh tanpa menghakim dan pengusiran kaum india dari uganda. Jumlah mangsa yang terbunuh sejak beliau memerintah dianggarkan antara 80,000 hingga 500,000. Pada ogos, 4, 1972, Amin menyuarakan pendapatnya untuk mengusir 60,000 orang asia yang bukan penduduk uganda (kebanyakan mereka pemegang passport British). Kemudian beliau membuat pindaan terhadap pengusiran 80,000 orang asia, kecuali doktor, peguam dan guru.


8) AYATOLLAH KHOMEINI
KUASA KEKEJAMAN: Pemimpin Agama Iran
TARIKH KEKEJAMAN: 1979 hingga 1989 (beliau mati disebabkan kanser pada umur 86 tahun)
REKOD KEKEJAMAN: beliau telah melakukan pembunuhan secara beramai-ramai didalam penjara selepas menyoal dan menghakimi yang tidak mahu tunduk kepada rejim pemerintahan ketika itu. Dianggarkan angka sebenar kematian didalam pembunuhan tersebut ialah 30,000 orang.
9)MAXIMILIEN ROBESPIERRE
KUASA: Pemimpin Revolusi Perancis
TARIKH PEMERINTAHAN: dihukum mati tanpa bicara pada tahun 1794
REKOD KEKEJAMAN: beliau merupakan salah satu dari punca utama yang menyebabkan keganasan dan kekejaman ketika pra-revolusi perancis selama 10 bulan. Dalam masa itu, seramai 18,500 hingga 40,000 nyawa telah terbunuh kerana dihukum oleh tribunal revolusi yang diketuai olehnya.

10) ATILIA THE HUN
KUASA KEKEJAMAN: Pemimpin Empayar Hunnic
TARIKH KEKEJAMAN: 434 hingga 453
REKOD KEKEJAMAN: Semasa penaklukannya di Austria hingga Jerman, beliau telah membunuh dan menghancurkan segala apa yang menjadi rintangannya yang menjadi rekod paling kejam dalam sejarah penaklukan orang gasar (Barbarian). Beliau juga merendamkan dirinya di dalam darahnya sendiri di malam perkahwinannya.

Catat Ulasan