[Metro 6 Dis] Impi watak Dara

MANTAP...Jue, Khir dan Fauzi teraju utama teater Semerah Padi.
MANTAP...Jue, Khir dan Fauzi teraju utama teater Semerah Padi.
BERMULA dari Bangsawan Naga Chini bergandingan dengan Ako Mustapha dan Jehan Miskin pada 2006, pelakon Jue Aziz mengakui dirinya sudah semakin sebati di pentas teater.
Teater lain lakonannya ialah Impak Maksima The Musical dan terbaru, pemilik nama sebenar, Zuliana Abd Aziz, menjadi pilihan untuk pementasan Semerah Padi yang diangkat daripada filem klasik karya Seniman Agung, Tan Sri P Ramlee. 
   Foto
  • ROMANTIK...Khir dan Jue bercinta dalam teater Semerah Padi.
Bakal dipentaskan di Istana Budaya (IB) tidak lama lagi, memegang watak Dara lakonan Seniwati Saadiah dan digandingkan dengan Khir Rahman dan Fauzi Nawawi.

Kata Jue, sebelum terjun dalam bidang lakonan dan dikenali ramai melalui drama televisyen, anak kelahiran Ampang, Selangor ini lebih dahulu menimba pengalaman di pentas teater.

“Memang saya mengimpikan watak Dara lakonan Seniwati Saadiah dalam filem Semerah Padi dan menantikan peluang beraksi dalam teater klasik ini apabila Keno Production Sdn Bhd berminat mementaskannya. Saya lihat watak Dara memang mampu mencabar lakonan saya.

“Sebenarnya, saya juga dapat tawaran berlakon drama bersiri untuk stesen TV3 pada tarikh yang sama dengan pementasan ini, tapi saya tetap utamakan teater ini.

“Saya akui, lakonan drama, filem dan teater adalah cabang seni yang berbeza, tapi saya bersedia menyahut cabaran untuk merealisasikan watak Dara dalam teater Semerah Padi ini.

“Sebagai pelakon, saya pastikan komitmen terbaik diberikan pada teater ini kerana tidak mahu mensia-siakan kepercayaan diberikan produksi sekali gus pengarahnya,” kata pelakon filem Hantu Bonceng dan Abuya ini.

Pada sesi fotografi eksklusif di IB, Jue digandingkan dengan Khir dan Fauzi sekali gus gandingan julung kalinya mereka bertiga di pentas teater.

Tampil dengan kebaya ketat warna merah cili, aura Saadiah sudah mula terserlah pada penampilan Jue petang itu disamping Khir dan Fauzi yang segak dengan kostum pendekar pada zaman purba itu.

Teater Semerah Padi arahan Rosdeen Suboh, bakal dipentaskan di IB bermula 22 hingga 31 Disember ini. Barisan pelakon lain yang turut beraksi ialah Baharuddin Omar sebagai Tok Penghulu, Baby Erin (Galak), Bohari Ibrahim (Jejaka), Azlan Komeng (Kelana), Abu Bakar (Ayah Taruna), Azizah Mahzan (Ibu Aduka), Siti Habsah (Ibu Taruna) dan Zolkafli Komeng (Kachiwa).

Sekalipun menggantikan tempat pelakon Zul Huzaimy untuk memegang watak utama Aduka, Khir tidak menganggap dirinya sekadar pelakon pilihan kedua.

Saya hanya dapat tahu pelakon asal watak Aduka dipegang Zul Huzaimy apabila Rosdeen menawarkan watak ini pada saya.

Saya pun nyaris tidak dapat berlakon dalam teater ini kerana ada komitmen lain.
“Namun, memikirkan kepercayaan yang diberikan pengarah teater ini, Rosdeen, saya memang tidak mampu untuk menolaknya. Maklumlah, kami sudah sering bekerjasama dalam teater sebelum ini,” katanya.

Pada masa sama, Khir juga bersandarkan pengalaman luasnya selepas lebih 20 tahun di pentas teater. Kali terakhir, Khir berlakon dalam pementasan ialah watak utama dalam teater Wangi Jadi Saksi arahan U-Wei Saari pada 2007.

“Saya juga sudah mengarah teater sejak di bangku sekolah sampailah sekarang dan pengalaman luas dalam bidang teater dimanfaatkan sebaik mungkin untuk kejayaan teater ini,” katanya.
Sepanjang dua minggu latihan intensif, Khir mengakui sudah dapat keserasian dengan Jue dan Fauzi seperti dikehendaki pengarah dan penulis skripnya.

“Mungkin saya ada kelebihan kerana ada asas dalam bidang teater berbanding Jue dan Fauzi yang kurang dari aspek lakonan pentas tapi ia bukan penghalang kerana masing-masing memang berbakat besar dalam bidang lakonan.

“Insya Allah, gabungan kami bertiga akan menjadi nanti di pentas. Saya bukan saja menggunakan aspek fizikal (luaran) untuk menjiwai watak Aduka, malah, aspek tarian, gerak dan nyanyian. Saya perlu berlatih secukupnya untuk memahirkan diri,” katanya. Kata Khir lagi, kekuatan teater itu juga bukan bergantung pada pelakon semata-mata sebaliknya filem Semerah Padi juga sudah dikenali ramai dan ada peminatnya tersendiri.

“Teater ini juga bakal mengimbas semula kegemilangan filem Melayu klasik. Cuma ada elemen baru dalam persembahannya yang diubah sedikit untuk menjadikan jalan ceritanya lebih menarik.

“Penampilan babak Borek yang jahat dan dilakonkan Opie Zami yang lebih dikenali dalam cerita komedi. Babak paling susah dilakonkan ialah ketika Aduka berzina dengan Dara. Apapun, saya harapkan ialah semua penonton terhibur bila menontonnya nanti,” katanya.

Bagi Fauzi pula, dia terima tawaran bawa watak Taruna kerana ingin beraksi dalam teater bercorak purba. Kali terakhir, dia berlakon teater ialah pementasan Tsunami pada Disember 2007.

“Saya terima tawaran berlakon watak Taruna dalam teater ini kerana sangat mengagumi Seniman Nordin Ahmad yang juga idola saya dalam bidang lakonan, sejak dulu.

“Saya menyukai watak Taruna kerana dia seorang yang sangat taat pada pemimpin dan tunangnya. Selain itu, saya juga perlu bersilat untuk menjiwai watak Taruna dan ia sesuatu yang saya minat bila berlakon �pentas. Bagaimanapun, �jangan bandingkan lakonan saya dan Nordin Ahmad �kerana beliau adalah �legenda.

“Sebagai pelakon, saya akan berikan yang terbaik dalam lakonan. Apa yang saya janjikan, penonton pasti menangis melihat Taruna kerana kesetiaannya yang tidak berbelah bagi itu,” katanya.

Seperti Khir, Fauzi juga percaya dia tidak ada masalah digandingkan dengan Jue dan Khir dalam pementasan itu.

“Saya percaya, keserasian kami bertiga boleh digilap ketika latihan intensif ini. �Sepanjang tiga minggu latihan, saya melihat �masing-masing dapat menjiwai watak diserahkan dengan baik.

“Sepanjang latihan, Jue juga tampilkan kelainan dalam lakonannya yang pernah ditonton sebelum ini. Apa yang mencabar, babak Dara dirogol beramai-ramai oleh Borek dan rakan-rakannya,” katanya.


PROFIL

NAMA PENUH: Zuliana Abd Aziz
TEMPAT LAHIR: Ampang, Selangor
TARIKH LAHIR: 18 Februari 1983
KERJAYA: Pelakon
KELUARGA ADIK-BERADIK: Anak bongsu daripada lima beradik
PENDIDIKAN: Diploma Setiausaha Kolej Stamford
TELEFILEM: Wasiat Anak Dara, Unjul Nak Jadi Orang, Berlari Ke Belakang, Anak Rintih, Kekasih Sejati, Ab Taufan, Seputih Salju, Tidak Terputus Tasbih Itu.
DRAMA BERSIRI: Lagenda Budak Setan, Janji Kekasih, Kata Hati, Sebuah Ilusi, Intan Sayang Manja, Orang Minyak Naik Minyak.
FILEM: Hantu Bonceng, Abuya
TEATER: Bangsawan Naga Chini, Impak Maksima The Musical


PROFIL

NAMA PENUH: Mohd Fauzi Mohd Nawawi
NAMA KOMERSIAL: Fauzi Nawawi
TARIKH LAHIR: 7 Mac 1973
ASAL: Pantai Remis, Perak
KERJAYA: Pelakon dan pengarah
PENCAPAIAN: Pelakon Lelaki Terbaik (Anugerah Skrin dan Anugerah Seri Angkasa, 2010)
FILEM: Orang Minyak dan Anak Halal (2007), Tipu Kanan Tipu Kiri (2008) dan Songlap
DRAMA: Sari Maya, Sudu & Garpu, Kemboja Putih, You Saka Pergi Jauh-Jauh, Sebelum Akhirat, Pucuk Muda Kerabu Tauge dan Jiwa & Lara


PROFIL

NAMA PENUH: Khairulizam bin Abdul Rahman
NAMA KOMERSIAL: Khir Rahman
TARIKH LAHIR: 12 Mac 1973
TEMPAT LAHIR: Johor Bahru, Johor
KERJAYA: Pelakon, komposer, pengarah, jururunding skrip dan penyanyi.
FILEM: Puteri Gunung Ledang, Hikayat Merong Mahawangsa, Kapoww!!, Lembing Awang Pulang Ke Dayang, Los Faun, Cuci, Gubra, Rock, Pontianak Harum Sundal Malam 2, Potret Mistik dan Rentaz.
DRAMA: Kasih Ke Syurga, Cahaya, Mingguan Lelaki, Pabila Larut Malam dan Oh Yeah!
ARAHAN: ...Dalam Botol

Catat Ulasan