TOP 10 Sejarah Siri-Siri Rompakan BANK!!

Kemelesetan Besar bermula dengan kejatuhan Wall Street pada tahun 1929, dan berlangsung ke dekad yang berikut. Pada masa ini, kadar pengangguran di Amerika Syarikat telah meningkat kepada 25% dan lebih ramai orang telah melakukan jenayah. Ahli-ahli sejarah telah menyifatkan tahun 1930-an sebagai era "Public Enemy"; masa apabila sebuah minoriti kecil penjenayah berdiri sebagai terutamanya terkenal dan telah diburu determinedly oleh polis dan FBI.
Penjenayah ini tidak seperti perompak bank hari ini menyerahkan nota kepada juruwang dan melarikan diri dengan $ 100, hanya ditangkap keesokan harinya. Pencuri yang kejam akan pecah masuk dan menggeledah bank, biasanya memaksa pengurus untuk membuka peti besi ini. Mereka biasanya akan mengambil bahagian dalam pertempuran senapang dengan pihak polis, di mana penonton yang tidak bersalah sering dibunuh. Saya telah mencuba untuk kedudukan perintah reputasi dan kemahiran.

10
John “Red” Hamilton

John Red Hamilton
Hamilton memulakan kerjaya jenayah dengan merompak sebuah stesen gas di Indiana, dan dihukum penjara sangat lama 25 tahun. Walaupun dipenjarakan, beliau mula kaitkan dengan perompak bank terkemuka seperti John Dillinger, Harry Pierpoint dan Homer Van Meter. Pada September 26, 1933, sebanyak 10 lelaki, termasuk Hamilton, melarikan diri dengan menggunakan senjata api yang diseludup dari John baru paroled Dillinger.
Hamilton dan seluruh geng mengetahui bahawa Dillinger telah dipenjarakan di penjara Allen County, di Lima, atas tuduhan merompak bank. Kumpulan itu telah ditentukan untuk membebaskan beliau, tetapi mula-mula mereka memerlukan wang tunai untuk membiayai rehat. Kumpulan yang merompak Bank Negara Pertama, di St Mary Ohio, melarikan diri dengan $ 14.000. Hamilton menghadiri pembebasan di Penjara Lima tetapi tidak memasuki bangunan itu, dan bukannya berkhidmat sebagai mencari.
Hamilton terus untuk melakukan hal berfoya-foya huru-hara, rompakan, lagi lumayan bank dengan geng Dillinger. Pada bulan Januari 1934, kumpulan itu merompak sebuah bank di Chicago yang melarikan diri dengan $ 20,376. Dalam rompakan itu, seorang pegawai polis telah ditembak mati dan Dillinger secara rasmi dikenakan dengan pembunuhan itu, walaupun banyak saksi-saksi yang dinamakan Hamilton sebagai penembak.
Hamilton berada di bahagian atas senarai musuh awam, manakala Dillinger dan bersekutu Harry Pierpoint dipenjarakan. Dillinger memecahkan, bagaimanapun, dan Hamilton menyertai beliau sekali lagi untuk melakukan rompakan yang lebih. Pada April 23, 1934, kumpulan itu telah berhadapan dengan polis dan semasa percutian, Hamilton cedera dan mati tidak lama selepas. Dillinger dikebumikan kawannya di rumah Volney Davis dan Edna Murray.

9
Volney Davis

12662 177879187543 121773612543 2962423 4248566 N
Volney Davis teman lelaki Edna "arnab" Murray. Pasangan itu merompak bank bersama-sama pada tahun 1930-an. Beliau juga merupakan sekutu John Dillinger, Alvin Karpis dan geng Barker. Dia telah melakukan rompakan utama beliau yang pertama pada tahun 1920-an, burglarizing hospital di Tulsa. Penjaga malam telah dibunuh dalam kejadian ini, dan Davis telah dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup. Selepas cuba melarikan diri gagal, dan selepas berkhidmat 7 tahun, beliau memohon cuti 20 bulan ketiadaan yang telah diberikan. Walau bagaimanapun, bukan kembali ke penjara, dia pergi melarikan diri.
Beliau bersatu semula dengan teman wanita, dan rakan kongsi dalam jenayah, Edna Murray sebelum menyertai Alvin Karpis dan geng Barker, yang berada di puncak kejayaan jenayah mereka. Selepas banyak rompakan bank dan penculikan berjaya, Davis telah ditangkap dan didakwa dengan penculikan. Beliau dijatuhi hukuman penjara seumur hidup dan menghabiskan sebahagian besar kehidupan dewasa di Alcatraz.

8
“Slick” Willie Sutton

Screen Shot 2011-08-01 At 11.45.01 Am
Sutton adalah perompak bank yang dicapai, walaupun dia tidak pernah membawa senjata api yang dimuatkan dan tidak pernah membunuh sesiapa sepanjang kerjaya jenayah. Beliau digelar "licin" untuk pelbagai taktik dia memakai di tempat kerja. Sebagai contoh, beliau telah merompak bank yang telah berpakaian seperti lelaki penyenggaraan, posmen dan seorang pegawai polis.
Beliau juga telah melarikan diri dari beberapa kali penjara. Kali pertama dia menjalani hukuman penjara 30 tahun bagi rompakan, beliau menggunakan senapang yang diseludup untuk mengadakan tebusan pengawal penjara, sebelum menggunakan tangga untuk skala dinding penjara. Setelah diberkas lagi, beliau telah dijatuhkan hukuman penjara selama 50 tahun. Kali ini dia melarikan diri melalui terowong bersama-sama dengan banduan lain, walaupun dia telah berjaya menawan semula pada hari yang sama. Untuk melarikan diri ketiga, dia berpakaian seperti pengawal penjara dan membawa tangga ke dinding penjara pada waktu malam, apabila cari yang melanda dia dia menjerit: "ok!" Dan tiada siapa yang menghalangnya.
Sutton dijalankan manakala kerjaya jenayah pada jangka masa, tetapi akhirnya berakhir menghabiskan lebih separuh daripada kehidupan dewasa beliau di dalam penjara. Sutton pernah ditanya oleh pemberita mengapa dia merompak bank. Jawapan beliau: "Kerana itu di mana wang itu". Walau bagaimanapun, ini dicipta oleh seorang wartawan yang pernah ditemubual Sutton. Sutton kemudian menjawab soalan, selepas mengakui dia tidak pernah berkata petikan yang terkenal:
"Mengapa saya merompak bank? Kerana saya menikmati. Saya suka. Saya lebih hidup apabila saya berada di dalam sebuah bank, merompak, berbanding pada bila-bila masa lain dalam hidup saya. Saya menikmati segala-galanya mengenai begitu banyak bahawa satu atau dua minggu kemudian saya akan cari kerja seterusnya. Tetapi bagi saya, wang adalah cip, itu sahaja. "

7
Homer Van Meter

220Px-Homer Van Meter
Homer Van Meter adalah ahli muda geng John Dillinger, dengan reputasi kerana khususnya dahagakan darah. Dia telah mengambil bahagian dalam serbuan bank lepas geng Dillinger, di mana empat penonton yang tidak bersalah telah dibunuh. Semasa bertugas pertama ringkas di dalam penjara, pengarah penyelidikan telah menulis perkara-perkara berikut:
"Orang ini adalah penjenayah jenis paling berbahaya. Perasaan moral memutarbelitkan dan dia tidak mempunyai niat untuk mengikuti apa-apa tetapi kehidupan jenayah ... Beliau adalah seorang pembunuh di tengah-tengah, dan jika masyarakat adalah untuk dilindungi, jenis mesti dikurung sepanjang hidup semula jadi mereka. "
Sebagai seorang pemuda, Van Meter menjadi terlibat dalam jenayah selepas bekerja sebagai pelayan untuk masa yang singkat. Beliau akhirnya dijatuhi hukuman penjara yang panjang untuk rompakan kereta api. Walaupun dalam penjara, dia cuba melarikan diri dengan banduan lain. Lelaki menewaskan pengawal tidak sedarkan diri tetapi tidak lama lagi diberkas. Sebagai hukuman, Van Meter menghabiskan masa selama dua bulan di dalam kurungan di mana dia teruk dipukul oleh pengawal.
Selepas menjalani hukuman penjara tujuh tahun, Van Meter paroled. Beliau sejajar dirinya dengan Baby Face Nelson dan Tommy Carroll untuk merompak sebuah bank Michigan, melarikan diri dengan $ 30,000. Ketiga-tiga mereka kemudiannya untuk merompak sebuah bank di Minnesota untuk $ 32.000. Jenayah-jenayah ini dilabel Meter Van ke-18 pada senarai musuh awam. Selepas menghubungkan dengan geng Dillinger, beliau mengambil bahagian dalam beberapa rompakan bank profil tinggi yang lain. Di Indiana, Van Meter merompak balai polis dengan Dillinger. Kedua-dua mencuri senjata api dan terletak hak bukti peluru. Pada OGOS 23, 1934, Van Meter telah diserang hendap oleh empat pegawai polis dan kejam ditembak mati. Dia ditembak berpuluh-puluh kali, dan beberapa jarinya ditiup. Pada masa kematiannya, beliau telah 27 tahun.

6
Pretty-boy Floyd

Charles-“Pretty-Boy”-Floyd-226X300


Floyd membesar di Oklahoma, dan pertama kali ditangkap pada umur 18 tahun, selepas mencuri $ 3,50 dari pejabat pos. Selepas mengambil bahagian dalam rompakan masa kecil yang banyak, beliau akhirnya dipenjara selama 5 tahun. Apabila dia paroled dia berikrar untuk tidak pernah melihat dalam penjara yang lain. Dia mula mengaitkan dengan masa besar Kansas City mobsters. Sejak beberapa tahun akan datang, beliau mengambil bahagian dalam beberapa rompakan bank, dan ia pada masa ini bahawa dia memperoleh nama samaran. Induk gaji yang disasarkan dalam rompakan itu menyifatkan Floyd sebagai:"Seorang budak lelaki semata-mata - seorang budak yang cantik dengan pipi epal."
Undang-undang akhirnya terperangkap dengan Floyd, dan pada tahun 1930, beliau telah ditahan dan didakwa dengan rompakan Sylvania Ohio Bank. Dia melarikan diri dari penjara tetapi dijatuhi hukuman, tanpa hadir, 12-15 tahun di belakang bar. Beliau kekal pada jangka masa selama tiga tahun sebelum terhempas kereta dalam kabus tebal. Beliau tidak cedera, tetapi kereta adalah kurang upaya, dan tidak lama lagi selepas dia terlibat dalam mengejar dengan polis. Beliau melarikan diri ke kebun epal di mana beliau telah ditembak dan dibunuh.



5
Baby Face Nelson

150Px-Baby Face Nelson


Baby Face Nelson adalah ahli terkemuka geng yang, bersama-sama dengan Homer Van Meter, mempunyai reputasi tertentu untuk keganasan John Dillinger. Dia telah membunuh lebih ramai FBI ejen daripada mana-mana warganegara Amerika tunggal yang lain. Beliau juga mengambil bahagian dalam rompakan bank profil tinggi banyak sehingga beliau meninggal dunia pada peperangan Barrington.
Nelson telah ditangkap kerana mencuri dan joyriding pada usia 13, dan telah dihantar ke sekolah keseksaan selama 18 bulan. Kemudian dalam kehidupan, Nelson menjadi terlibat dengan beberapa samseng tempatan, memandu alkohol bootleg bagi mereka di pinggir bandar Chicago. Samseng ini lulus kepada perompak bersenjata dan menjadi dikenali sebagai penyamun Pita, yang Nelson adalah seorang ahli yang dihormati. Mereka secara rutin akan merompak rumah-rumah mewah dan mencuri barang kemas. Pada bulan April tahun 1930, Nelson merompak bank pertama dan terlepas dengan $ 4000.
Selepas merompak isteri Datuk Bandar Chicago, beliau memperoleh nama samaran beliau. Mangsa berkata: "Dia baik, tidak lebih daripada lelaki. Beliau mempunyai rambut hitam dan muka bayi ". Dia telah melakukan pembunuhan pertama apabila penyamun Pita merompak kedai minuman dan dia menembak broker saham. Akhirnya, sebahagian besar daripada penyamun Pita dinaikkan, termasuk Nelson. Beliau menerima hukuman penjara seumur hidup tetapi melarikan diri semasa pemindahan penjara.
Selepas pada jangka masa selama dua tahun, Nelson merompak bank utama yang pertama. Rompakan itu adalah bencana yang berhampiran walaupun beliau masih mampu untuk membuat percutian bersih. Selepas ini, Nelson mula merompak bank dengan Homer Van Meter dan Eddie Hijau. Dalam salah satu rompakan Nelson dilaporkan telah disembur penonton yang tidak bersalah dengan peluru mesingan dan pada masa yang sama menjerit liar. Untuk masa yang singkat, Nelson nombor satu dalam senarai FBI musuh awam. Beliau telah ditembak mati dalam "Battle of Barrington" yang dipanggil, tetapi tidak sebelum mengambil Herman ejen FBI Hollis dan Samuel P Cowley dengan dia. Pada masa kematiannya, beliau hanya berumur 25 tahun.

4
Alvin Karpis

E3Bd671Ec59Baf550641F432Bce93708


Karpis telah dibangkitkan di Kansas dan mula bersekongkol dengan penjenayah dari usia awal. Dia berlari suruhan untuk samseng apabila dia berusia 10 tahun, dan tidak lama kemudian mendapat reputasi untuk kebolehpercayaan. Apabila dia 19 tahun, beliau mengambil bahagian dalam berlaku pecah masuk botched dan telah dipenjarakan selama 10 tahun. Di dalam penjara, beliau telah bertemu dengan Fred Barker yang telah menjalani hukuman bagi pecah rumah bank. Keluarga Barker geng terkenal adik-beradik yang merompak bank dan membunuh tanpa provokasi. Karpis segera menyertai mereka selepas beliau paroled, dan bersama-sama mereka membentuk geng Karpis-Barker. Kumpulan itu tidak lama lagi menjadi salah satu yang paling menggerunkan dalam negara, kejam membunuh sesiapa sahaja yang berdiri dengan cara mereka kerana mereka merompak bank, pemerhati sahaja walaupun tidak bersalah.
Geng walaupun mengambil bahagian dalam penculikan, namun ini membuktikan kepada kejatuhan mereka. Bapa kepada seorang lelaki yang diculik adalah kawan-kawan dengan Presiden Franklin D Roosevelt, dan hasilnya FBI meningkatkan usaha mereka besar kepada kerajang ini jenis jenayah. Fred Barker dan ibunya telah ditembak mati oleh FBI di rumah masing-masing, pada tahun 1935. Karpis hampir bertemu kematiannya sendiri ganas apabila FBI terletak di New Jersey. Beliau berjaya untuk menembak jalan untuk melarikan diri, walaupun teman wanita yang sedang hamil ditembak di paha.
Karpis meneruskan kerjaya rompakan bersenjata, walaupun ia menjadi semakin sukar untuk dia melepaskan diri tangkap. Dia adalah musuh awam baki yang terakhir, semua yang lain yang mempunyai ditawan atau dibunuh. A J ditentukan Edgar Hoover telah berikrar untuk menangkap Karpis sendiri. Hoover tidak perlu menunggu lama. Pada Mei tahun 1936, FBI terletak Karpis di New Orleans, dan mengepung keretanya. Dia menyerah diri secara aman walaupun tidak ada ejen-ejen telah membawa apa-apa gari, kerana mereka menganggap Karpis akan berjuang sampai mati. Beliau telah diikat dengan tali leher dan akhirnya dijatuhi hukuman penjara seumur hidup, dia berkhidmat di Alcatraz.

3
Bonnie and Clyde

Free-Bonnie-And-Clyde-Wallpaper-172


Bonnie Parker dan Clyde Barrow di kalangan penjenayah yang paling terkenal dalam sejarah. Pasangan itu merompak banyak bank-bank serta beberapa stesen minyak dan kedai-kedai di kawasan luar bandar. Mereka membunuh sekurang-kurangnya sembilan orang semasa mereka berfoya-foya, termasuk orang awam. Mereka sering mengambil gambar diri bergambar bersama-sama dengan senjata-senjata yang digunakan semasa rompakan bersenjata. Ini telah ditunjukkan dalam akhbar untuk memberi gambaran kedua-duanya telah menikmati gaya hidup mewah, sedangkan pada hakikatnya mereka hidup di bawah tekanan yang besar dan sentiasa melarikan diri.
Parker pertama kali bertemu Clyde Barrow di rumah kawan. Kebanyakan ahli sejarah bersetuju dia kejangkitan dengan dia, dan rela menyertai dia sebagai rakan kongsi dalam jenayah. Barrow telah dipenjarakan pada tahun 1927, untuk rompakan stesen gas dan ia di sini bahawa dia telah melakukan pembunuhan yang pertama. Penghuni rakan seksual diserang sepanjang tahun, sehingga Clyde akhirnya retak tengkorak dengan bar logam. Beliau paroled pada tahun 1932, dan mula untuk melakukan rompakan masa kecil dengan Parker.
Parker tidak lama lagi ditangkap semasa rompakan botched kedai perkakasan, walaupun dia tidak lama lagi dibebaskan setelah tidak didakwa. Kemudian, apabila Parker melawat ibunya, pegawai berpindah untuk menangkap beliau lagi, tetapi Barrow dan syarikat bersekutu yang ditembak mereka, melakukan apa yang pembunuhan pertama Barrow lawman satu. Barrow tidak lama lagi sekali lagi membunuh, selepas rompakan di kedai runcit di mana dia menembak pemilik untuk menunjukkan rintangan semasa rompakan itu mereka mencuri hanya $ 28 dan beberapa barangan runcit.
Kedua-duanya dan geng mereka terus merompak kedai-kedai dan bank-bank lain banyak sebelum kejatuhan mereka. Clyde Barrow dan Bonnie Parker telah diserang hendap, Mei 1934. A pagar betis daripada rangers melepaskan tembakan ke dalam kereta dicuri Barrow sambil menghampiri, pada kelajuan yang tinggi, menuruni satu jalan laluan Louisiana luar bandar. Barrow telah dibunuh serta-merta oleh headshot dan Parker, di tempat duduk penumpang, telah disembur dengan peluru tidak lama lagi selepas itu. Mereka ditembak lebih 50 kali, termasuk headshots banyak pada mayat masing-masing.

2
Baron Lamm

938655303 56D52C65Ee


Herman "Baron" Lamm perompak bank Jerman Amerika yang secara meluas dianggap bapa rompakan bank moden. Dia juga terkenal untuk gaya yang bijak dan cekap, merancang dan melaksanakan rompakan seperti operasi-operasi ketenteraan. Dia berpindah ke Amerika sejurus sebelum meletusnya Perang Dunia I, dan menjadi menampung sehingga manusia; cepat menyesuaikan latihan ketenteraan, kajian taktik dan ketepatan beliau dan disiplin seni jenayah.
Gaya rompakan bank-Nya menjadi yang dikenali sebagai "Teknik Lamm", dan banyak ditiru oleh perompak bank lain yang terkenal, seperti John Dillinger. Aspek yang paling terkenal "Teknik Lamm" selongsong bank sebelum rompakan itu, dan merancang laluan percutian supaya meninggalkan apa-apa kepada peluang. Aspek-aspek lain yang terlibat setiap ahli geng yang diberikan pekerjaan "peti besi man", "pemandu" atau "manusia lobi". Beliau juga meletakkan orang-orangnya melalui latihan yang menggunakan up skala penuh olok-olok pedalaman bank, dan tidak melakukan rompakan sebenar melainkan jika dia merasakan pasti geng dia tahu persis apa yang mereka lakukan.
Baron Lamm meninggal dunia, berumur 40 tahun, selepas merompak bank botched apabila geng beliau terhempas kereta percutian mereka. Beliau penjuru oleh lebih 200 polis, dan menembak dirinya sendiri dalam kepala untuk mengelakkan hukuman. Dua ahli geng terselamat dan James "Oklahoma Jack" Clark pergi ke menyertai geng Dillinger selepas dipenjarakan, walaupun Dillinger kepada Clark, dia tidak dapat menyertai mereka melainkan jika dia memberitahunya segala-galanya dia tahu tentang "Teknik Lamm".

1
John Dillinger

3238764


Antara penjenayah sekutunya di zamannya, seperti Baby Face Nelson, Homer Van Meter dan John "Red" Hamilton, Dillinger, setakat ini, yang paling terkenal. Beliau terkenal kerana personaliti beliau yang disenangi dan daya tarikan. Dia akan sering bermain-main dengan juruwang bank perempuan yang dia telah merompak, dan juga kadang-kadang melompat-lompat di kaunter, lagak ngeri beliau meniru dari filem. Dia dituduh membunuh seorang pegawai polis semasa kerjaya jenayah, walaupun banyak saksi mendesak John Hamilton melakukan pembunuhan itu.
Dillinger dilahirkan di Indiana dan asalnya tidak mempunyai kaitan dengan jenayah. Sebagai seorang pemuda, dia didaftarkan dalam Tentera Laut Amerika Syarikat, tetapi yang mungkar dilepaskan selepas dia ditinggalkan. Beliau berkahwin dengan Beryl Hovious, pada tahun 1924, tetapi perkahwinan itu berakhir dengan perceraian. Selepas itu, dia mempunyai kesukaran untuk menekan kerja dan mula merancang rompakan dengan rakan. Beliau telah ditangkap selepas diiktiraf semasa rompakan itu dan dijatuhi hukuman penjara 10 hingga 20 tahun, yang merupakan hukuman yang sangat keras, sesungguhnya, bagi pesalah kali pertama.
Walaupun dipenjarakan dia menjadi yg disakitkan hati terhadap masyarakat, dan mula bergaul dengan penjenayah terkenal seperti Harry Pierpoint dan James "Oklahoma Jack" Clark. Beliau menghabiskan heists perancangan masa dengan kawan-kawan baru yang dijumpai, bahawa mereka akan melakukan sejurus selepas dibebaskan. Dillinger telah paroled pada tahun 1933, pada ketinggian kemurungan besar, apabila penjenayah yang disabitkan hampir tiada pilihan pekerjaan. Dia merompak sebuah bank di Ohio, tetapi telah ditangkap tidak lama kemudian.
Empat hari selepas dia ditangkap, Dillinger menyelia penyeludupan senjata ke dalam sel penjara kawannya, dan mereka melarikan diri, tetapi tidak sebelum membunuh dua pengawal. Pelarian ini kemudian mengembara ke penjara County Lima untuk membebaskan Dillinger. Mereka impersonated pegawai polis, memberitahu Sheriff mereka telah datang untuk mengekstradisi Dillinger untuk Indiana. Beliau meminta untuk kelayakan, jadi mereka menembak dan Dillinger melarikan diri dengan mereka. Kumpulan yang baru ditubuhkan pelarian telah menjadi geng Dillinger pertama.
Dillinger dan geng mula berfoya-foya rompakan bank di seluruh Indiana, terkumpul lebih $ 300,000 secara total. Semasa pesta minum-minum mereka, mereka membunuh sekitar 13 lawmen, walaupun Dillinger tidak pernah terbukti telah membunuh sesiapa sahaja. Sebagai kumpulan itu menjadi terkenal, Dillinger meningkat kepada bahagian atas senarai Musuh Awam, dengan ahli-ahli lain geng mengisi kebanyakan daripada sepuluh teratas. Penjara banyak beliau melarikan diri juga ditambah legenda. Selepas ditangkap dan dipenjarakan dalam "melarikan diri bukti" County penjara Lake, Dillinger dapat menggunakan pistol kayu ukiran pengawal silap mata, dan mengunci mereka di dalam sel. Beliau juga mencuri kereta baru yang Sheriff Ford untuk membuat percutian.
Kematian-Nya akhirnya datang apabila beliau menghadiri Biograph Theatre, di Chicago. Selepas keluar teater FBI menunggu dan dia telah ditembak jatuh kerana dia cuba melarikan diri alleyway berdekatan. Pada masa kematiannya, beliau berusia 31 tahun. Dillinger telah digambarkan oleh Jonny Depp dalam Public Enemies 2009 filem, walaupun filem itu mempunyai beberapa ketidaktepatan utama, seperti garis masa kematian Pretty Boy Floyd dan Baby Face Nelson. Malah, Dillinger adalah salah satu daripada yang pertama dalam kumpulan samseng untuk dibunuh.

1 comments:

boleh idok kalau translate kan ke dalam bahasa Melayu Malaysia yg betul?

Reply

Catat Ulasan